Cliëntenraad

Cliëntenraad

De cliëntenraad behartigt de belangen van alle cliënten van Reakt. Onze leden hebben als cliënt allemaal een directe persoonlijke ervaring met de zorg of begeleiding die Reakt biedt. Wij doen dit werk met veel enthousiasme en op vrijwillige basis, omdat we via ons werk de mening van cliënten aan Reakt willen laten horen.

 

Wat doet een cliëntenraad?

We denken, praten en beslissen mee over de inrichting van de zorg van Reakt. We zetten ons onder andere in voor optimale zorg voor- en dienstverlening aan al onze cliënten. Cliëntenraden hebben een wettelijke status. Vanuit het perspectief van de cliënt volgt de cliëntenraad het beleid van Reakt met een kritische blik en brengt hierover gevraagd én ongevraagd advies uit aan de directie. Ook brengen we zaken die verbeterd kunnen worden onder de aandacht van Reakt.
Wij zetten ons in voor tal van onderwerpen, onder andere:

  • kwaliteit van de zorg;
  • dienstverlening;
  • bereikbaarheid;
  • de tevredenheid van de cliënten;
  • de klachtenprocedure;
  • bejegening.

Vaak voorkomende wensen, meningen en klachten worden door ons verwoord naar de directie/ manager/ begeleiders. Wij behandelen echter geen persoonlijke wensen of klachten, maar collectieve en/of groepsproblemen. Voor klachten verwijzen we je naar de teamleden, directie of klachtencommissie. De klachtencommissie is bereikbaar via het vraag-suggestie-klacht-compliment formulier op de website.
Ben je niet zeker waar je vraag thuishoort, bel of mail dan gerust met de cliëntenraad voor advies. De cliëntenraad gaat dan uitzoeken of je vraag wel of niet bij de cliëntenraad thuishoort.

Geïnteresseerd en wil je meer weten? Lees onze folder!

Mag iedereen in de cliëntenraad?

Iedereen die cliënt is bij Reakt kan lid worden van de cliëntenraad. Maar daarvoor gelden wel bepaalde voorwaarden. Welke dat zijn, kun je navragen bij de cliëntenraad. We streven ernaar dat iedere Reakt-locatie tenminste één cliënt als cliëntenraadslid in de cliëntenraad heeft.

Jouw mening telt!

Om onze rol in de medezeggenschap goed uit te kunnen voeren, hoort de raad graag van jou, als cliënt, hoe jij de zorg ervaart. Om ons cliëntenraadswerk goed te kunnen blijven doen, is het voor ons belangrijk als we de mening van jou en je medecliënten blijven horen. Volgens de wet (WMCZ) heb je als cliënt van Reakt altijd het recht om je vraag of opmerking bij de cliëntenraad te melden.

Bereikbaarheid Reakt cliëntenraad

E: clientenraad@reakt.nl   
T: 06 12 79 63 26 (Ruud Dorlas, voorzitter centrale cliëntenraad)
T: 06 51 71 78 89 (Anneke Heijdra, ondersteuner cliëntenraad)
T: 06 10 82 48 46 (Karin Neve, ondersteuner cliëntenraad Noord-Holland)

Telefonische spreekuren

Maandag- en donderdagmiddag van 14.00-15.00 uur.
​​​​​​​Buiten deze tijden kun je een boodschap inspreken op de voicemail en dan word je later teruggebeld.